Kobiety rozmawiają i śmieją się na łące - Jak prowadzić niezapomniane rozmowy?

Jak prowadzić niezapomniane rozmowy?

Jak prowadzić niezapomniane rozmowy?

Pewnie zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić fascynującą rozmowę, której nie chciało się kończyć. Inspirującą. Ciekawą. Taką, o której pamiętasz do dziś.

Można by się zastanowić, co sprawiło, że tamta pogawędka tak bardzo zapadła Ci w pamięć.

Czy rozmawiałaś z wyjątkową osobą? A może atmosfera była niezwykła? Dzień bez stresu, Twoje pogodne nastawienie? A może poruszane tematy?

Równie dobrze mogła to być mieszanka wszystkich tu wymienionych i jeszcze kilku innych czynników, które wpłynęły na Twoje wspomnienie tamtej pogawędki.

Zła wiadomość: Większość z nich jest nie do odtworzenia.

Dobra wiadomość: Masz wpływ na to, jak Twoi rozmówcy będą postrzegać rozmowy z Tobą.

Skoro tak, to jak być świetnym rozmówcą?

Proszę bardzo, oto trzyskładnikowy przepis:
  1. Powiedz komplement

Na pierwszy rzut oka słabe, prawda? Komplementy prawione, żeby zrobić na kimś wrażenie zazwyczaj przynoszą efekt odwrotny od zamierzonego. Takie zachowanie jest spotykane u przedszkolaków – „powiem jej, że ma ładną sukienkę, to będzie mnie lubić”.
Instynkt podpowiada nam, że to może zadziałać.

W wieku dorosłym, kiedy panujemy nad instynktami i podejmujemy decyzje używając (niekiedy) logiki, potrzebujemy uzasadnienia dla takiego zachowania.

Komplementy mają moc, jeśli są wypowiadane ze szczerymi intencjami.

W każdym słowie liczą się intencje.

Kiedy mówisz koleżance, że pięknie wygląda i widać docenienie w Twoich oczach, to taki komplement ociepli wasze relacje. Jeśli powiesz to bez przekonania, albo z zazdrością, szybko się zorientuje, że nie jesteś szczera.

Najlepsze w rozdawaniu komplementów jest to, że zawsze jakiś się znajdzie. Każdy ma jakieś mocne strony.

Każdego można za coś pochwalić!

Chcesz powiedzieć komuś coś miłego? Powiedz to szczerze. Komplementy nie muszą dotyczyć wyglądu. Najlepsze są te, które doceniają włożony wysiłek, wykonanie, pomysłowość.

I tu przechodzimy do drugiego kluczowego punktu:

  1. Okaż zainteresowanie

Okazanie drugiej osobie zainteresowania i zadanie dodatkowych pytań działa jak magia.

Ludzie się otwierają, z chęcią opowiadają o swoich pomysłach i dokonaniach.

O co pytać?

Jak to zrobiłaś?
Jak wpadłaś na ten pomysł?
Co sprawiło ci trudność?
Co było najprzyjemniejsze?
Dlaczego zrobiłaś tak, a nie inaczej?  – pytania zachęcają do snucia opowieści.

Parafrazuj – powtarzaj swoimi słowami to, co usłyszałaś. Upewnisz się, że dobrze zrozumiałaś, a Twój rozmówca będzie wiedział, że nie tylko słuchasz, ale że rozumiesz.

Tutaj jest dobry moment tajemnicę poliszynela: Ludzie uwielbiają mówić o sobie. Jeśli tylko pozwolimy im robić to co lubią, poczują się znakomicie i uznają, że prowadzą fascynującą rozmowę! W końcu rozmawiają z nami na swój ulubiony temat.

Skoro temat rozmowy już jest wybrany, a Ty okazujesz zainteresowanie…

  1. Bądź uważnym słuchaczem

To najważniejsza wskazówka.

Możesz nie powiedzieć nic miłego i nie zadać żadnego pytania, ale musisz słuchać. W skrajnych przypadkach możesz się nawet nie odezwać, a rozmówca powie przy pożegnaniu, że wspaniale się z Tobą rozmawiało.

Jak to zrobić?

  • Patrz rozmówcy w oczy, odłóż telefon i nie szukaj spojrzeniem innych, ciekawszych atrakcji.
  • Słuchaj uważnie, żeby słyszeć, co mówi.
  • Pod żadnym pozorem nie przerywaj!
  • Potakuj na znak, że rozumiesz.
  • Uśmiechaj się.
Wszystko adekwatnie do sytuacji.

Kiedy słuchasz z uwagą, jesteś wspaniałym rozmówcą.

Nie tylko słuchasz, ale też okazujesz zainteresowanie.

A okazanie zainteresowania może być najpiękniejszym komplementem.

***
A jak jest u Ciebie? Masz swój sekret na prowadzenie niezapomnianych rozmów?

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *